Persbericht over procesfinanciering Stichting Bouwfonds Claim, Bouwfonds - Claimshare

Persbericht over procesfinanciering Stichting Bouwfonds Claim

5 maart 2020

Lees hieronder het persbericht over de procesfinanciering van de claim van de Stichting Bouwfonds Claim, die in samenwerking met ClaimShare is verspreid naar verschillende media.

Beleggers vastgoedfonds beleggen in eigen claim

Een groep beleggers in het Office Value Fund NV heeft besloten om een schadeclaim tegen de voormalig beheerder Bouwfonds voor andere beleggers in het fonds te financieren. Als gevolg daarvan kunnen deze andere beleggers gratis deelnemen aan de claim. Komt het tot een schadevergoeding, dan dragen ze 25-35% daarvan af aan de financiers. De totale schadevergoeding kan oplopen tot €30 miljoen.

De beleggers, verenigd in de Stichting Bouwfonds Claim, verwijten Bouwfonds een misleidende voorstelling van zaken te hebben gegeven. Bij de verkoop van de participaties in het fonds in 2005 en 2006 werden de participaties werden aangeboden als belegging met ‘laag risico’. Niettemin verdampte de door de beleggers ingelegde 55 miljoen euro in 10 jaar tijd en werden beloofde rendementen niet waargemaakt. In dezelfde periode streek Bouwfonds naar schatting zo’n 9,2 miljoen euro op aan vergoedingen.

Nek uitsteken

Na al eerder het fonds aansprakelijk te hebben gesteld, volgt nu dus een rechtszaak. Opmerkelijk is dat een groep beleggers de kosten van de rechtszaak voor de anderen financiert. Het is een initiatief van claimplatform ClaimShare. “In dit soort zaken is de financiering van de proceskosten vaak het probleem”, aldus Dirk-Jan van den Broek van ClaimShare. “Na het eerdere beleggingsverlies heeft een grote groep geen zin meer om nog meer geld te investeren. Voor een aantal weegt het rechtvaardigheidsaspect zwaarder, maar zij willen niet helemaal belangeloos hun nek uitsteken. Op deze manier werkt het voor iedereen”, aldus Van den Broek. De aanmeldingen stromen inmiddels binnen.

Procesfinanciering

Procesfinanciering, waarbij investeerders in de kosten van rechtszaken dragen in ruil voor een opbrengstdeel, is al enige tijd in opkomst. Met name in de Verenigde Staten en Engeland is het populair. Ook in Nederland zijn enkele investeringsfondsen actief als procesfinancier. Nieuw is dat nu ook particulieren kunnen investeren in hun eigen zaak en die van anderen. ClaimShare is naar eigen zeggen de eerste die dit aanbiedt in Europa. “Slimme procesfinanciering is de sleutel om de toegang tot het recht te verbeteren”, aldus Van den Broek, wiens platform is gericht op het bijeenbrengen van rechtzoekenden en financiers. “Iedereen mag meedoen en meedelen in een succes. Het gaat erom dat het recht kan zegevieren.”